DE VISUELE OPVOEDING
L’éducation visuelle est un éveil de la conscience de soi, particulièrement au niveau visuel. La détente mentale est fondamentale pour un bon fonctionnement de la vue et de toutes les aptitudes qui en découlent. Les techniques du Dr. William H. Bates (ophtalmologue new-yorkais en 1861-1931) s’intègrent bien dans les activités que j’utilise pour optimiser les différentes aptitudes visuelles décrites ci-dessous.
Hoe gemakkelijk kan je je ogen langs de leeslijnen bewegen, hoe snel en precies kan je de volgende lijn 'oppakken', verticale kolommen efficiënt afscannen, kijken van schrift naar bord en omgekeerd, bij het sporten een voorwerp met zekerheid volgen, een auto besturen, enz. ?
OOGBEWEGINGEN
SAMENWERKING
TUSSEN DE OGEN
Hoe goed kan je de informatie van elk oog samensmelten tot één beeld? Dit is een heel complexe taak voor onze hersenen omdat we constant in beweging zijn en steeds uit verschillende ooghoeken naar de dingen om ons heen kijken. De vaardigheid om met precisie afstanden in te schatten en over een gevoel van zekerheid te beschikken als we ons verplaatsen, hangt ook af van deze kunst.
Scherpstellingsvaardigheid zorgt voor een onmiddellijke scherpstelling bij elke fixatie op elke afstand, zoals van schrift naar bord naar leerkracht,van dashboard naar de weg, enz. Het beinvloedt ook de kwaliteit van de visuele aandacht.
SCHERPSTELLINGSVAARDIGHEID
OOG-HANDCOÖRDINATIE
Hoe goed kunnen je ogen je handen 'sturen'? Oog-handcoördinatie vraagt om een grof visueel onderscheidingsvermogen, een ruimtelijke gewaarwording,
een visualisatie en een motorische programmering. Bijv. een bal vangen
en gooien, kopiëren, een draad
in een naald steken,...
Niet alleen hebben we efficiënte visuele vaardigheden nodig om informatie op te nemen, we moeten die ook efficiënt kunnen verwerken. Daar gaat visuele perceptie over: het herkennen van vorm/richting/volgorde/de figuur op de achtergrond, het zien van het geheel, van ruimtelijke relaties, het zien in gedachten en het voorgestelde kunnen omkeren. Vereiste vaardigheden voor het leren van een geschreven taal.
VISUELE PERCEPTIE
VISUELE INTEGRATIE
Wat je hoort, voelt of doet, komt dat overeen met wat je ziet? Kan je de informatie tussen je visueel orgaan en je andere zintuigen exact doorgeven?
Zoals bijvoorbeeld het reproduceren van een figuur, het nabootsen van een danspas, het schrijven van een dictee, ...
CENTRAAL-PERIFERISCH ZIEN
Hoeveel visuele informatie kan je opnemen en verwerken in één keer? Met een visuele opvoeding leer je je bewust worden van je hele gezichtsveld terwijl je andere vaardigheden leert uitbouwen zoals je oogbewegingen, het scherpstellen, je oog-handactiviteiten, de samenwerking van je ogen.
NATHALIE WEYTJENS, TOT UW DIENST
De waarde van goed zicht, goed zien en functionele schoonheid waren van belang in de omgeving waarin ik opgroeide. Mijn vader was opticien en was uitmuntend in zijn vak. Hij werkte ontzettend hard, altijd tot uw dienst, bracht zes winkels groot en werd gekend voor zijn methode om op een gezonde manier met dag- en nachtlenzen om te gaan.
Hij inspireerde mij om voor visuele training te gaan en in 1985 studeerde ik af als opticienne-optometriste aan het IORT te Brussel. Op het einde van mijn studies ontmoette ik Guy Naegels, functioneel optometrist in Antwerpen. In België stond functionele optometrie nog in haar kinderschoenen en hij was toen een echte pionier voor ons land. Van hem kreeg ik mijn eerste lessen in ontwikkelings-optometrie, toen nog zo genoemd.
Een specialisatiejaar bood mij de kans om een tijdje te studeren en stage te volgen in de Verenigde Staten, waar een nieuwe wereld voor mij openging die ik nooit meer wilde loslaten.
Ik bezocht er SUNY in New York de hele zomer van 1986.
Vervolgens liep ik stage in verschillende praktijken waaronder die van J. Baxter Swartwout in Upstate New York, Robert B. Sanet in San Diego, Beth E. Ballinger in Newport Beach, Claude A. Valenti in La Jolla, en Beth Dubruyne, toen nog in Los Angeles.
Zij onderrichtten mij in het beste van optometrie en visuele training.
Hun passie en toewijding in wat zij deden, raakte mij diep en maakten mijn keuze voor optometrie en visuele training definitief.
In 1987 startte ik mijn praktijk. Mijn interesse ging toen al naar kinderen met leermoeilijkheden. In mijn onderzoek baseer ik me vooral op de werken van twee pioniers in optometrie, A.M. Skeffington en G.N. Getman. Zij beschrijven voor mij het best hoe wij leren zien en hoe ons zien gelinkt is aan ons gedrag.
Ik bestudeerde ook de werken van dr. William H. Bates, een Amerikaanse oogarts (1860-1931). In plaats van een bril voor te schrijven leerde hij aan zijn patiënten goede visuele gewoontes waardoor ze het dragen van een bril konden vermijden. Op basis van zijn onderzoeken en ervaringen was hij er rotsvast van overtuigd dat oogafwijkingen ontstonden door de aanhoudende druk van mentale stress op het oog. De laatste 10 jaar ben ik zijn technieken gaan toepassen op mijzelf en beetje bij beetje meer en meer bij de kinderen, adolescenten en volwassenen die mijn praktijk bezoeken. Het respect voor een goede werking van het oog begint bij de mentale ontspanning waarmee we kijken. Dat leer ik je graag.
Verder ben ik ook onderricht in de Bal-A-Vis-X door Bill Hubert en Jane Oliver (voor meer informatie bezoek je best de sites van bavx.be of bal-a-vis-x.com). En onlangs behaalde ik het getuigschrift als AD(H)D coach bij Laudius.
BIENVENUE DANS MON CABINET
Je pratique à Statiestraat 29, 1570 Tollembeek (Galmaarden).
Cliquez ci-dessous à gauche pour obtenir l’itinéraire.
Sur le plan hebdomadaire vous trouvez les heures de rendez-vous.
Les cases avec les petits téléphones montrent quand vous pouvez me joindre.
Mon numéro est 0474 25 95 19. Je me réjouis de vous avoir en ligne.